Všimli jste si, že jeden den jste hledali lístky na muzikál do Prahy a další dny, kudy po webu chodíte, tudy na vás vyskakují inzeráty a nabídky s muzikály po celé České republice, doprava do Prahy či možnost levného přespání v Praze.
A netýká se to jenom vyhledávání muzikálů. Stačí se na Facebooku podívat do pravého panelu reklam a perfektně tak vidíte nabídku zboží a služeb toho zaměření, po kterém jste v poslední době pátrali na Internetu.
Stejně jako když kráčíte krajinou a zanecháváte stopy v přírodě, stopy v písku na pláži, otisky ve sněhu, podobně i při vašem surfování na Internetu zanecháváte svoji jednoznačnou stopu v prohlížeči. Odborně se říká, že za vámi zůstává tzv. digitální stopa.
Všechny dnešní prohlížeče si pečlivě zaznamenávají, které stránky jste navštívili, jaká klíčová slova jste zadávali. Snaží se tak zjistit co nejvíce o tom:
• kdo jste – už se nejedná jenom o vaši IP adresu, geologickou polohu, ale i vaše e-mailové adresy a další kontakty (telefon, adresa trvalého bydliště),
• jaké máte zájmy – co plánujete za dovolenou, jaký typ oblečení je váš nejoblíbenější,
• jaké máte fotky – vcelku běžně jsou dnes synchronizovány všechny účty, které vlastníte – například fotky na Google+ s fotkami na Facebooku, kontakty z Viber aplikace s kontakty přátel na Facebooku.
Děsí vás tato ztráta soukromí na Internetu? Obtěžují vás vyskakující reklamy na všech navštěvovaných stránkách? Nebojte, pořád existují možnosti, jak s tím bojovat. Podobně jako Indián umí projít nepozorovaně prérií a “uklidit za sebou”, i vy můžete mazat svoji digitální stopu ve světě Internetu. Nebo ještě lépe – zamezit jejímu vytvoření.
Jak tedy na to?
1. Střídejte používání prohlížečů či si vyhraďte jen jeden na vyhledávání, zbylé mějte pro běžnou práci.
2. Pravidelně mažte svoji historii v prohlížeči včetně cache a cookies.
Některé prohlížeče poskytují tzv. anonymní okno, ve kterém by neměla být vaše session (česky sezení) zaznamenáváno a ukládáno.