Jestliže jste od mala při zabublání motoru zvedali hlavu k obloze, vaším nejoblíbenějším cílem výletů jsou letiště a z dovolené si nejvíce užíváte let tam a zpátky, časem možná zatoužíte po něčem víc. Nejenom se „vézt“, ale ovládat ten létající stroj. Pro začátek můžete získat pilotní průkaz skupiny PPL A, který vám umožní soukromě pilotovat motorové letadlo (letoun).
Finanční stránka
Nebudeme si nic nalhávat, není to levná záležitost. Řádově se pohybujeme ve sta tisících. Základní cena kurzu zahrnuje předepsaný minimální počet letových hodin (45) a výuku teorie. Většinou se ale nalétá víc. Ať už z vlastní vůle – pro jistotu – nebo instruktor sezná, že je potřeba delší trénink. Potom cena vzrůstá úměrně počtu dalších letových hodin.
Další poplatky, které budete hradit, jsou za osvědčení o zdravotní způsobilosti, za zkoušku k získání průkazu radiotelefonisty a za závěrečné zkoušky (teoretickou a praktickou). Ceny těchto poplatků jsou uvedeny na stránkách Úřadu civilního letectví a Českého telekomunikačního úřadu.
Finální cena se tedy odvíjí od definitivního počtu nalétaných hodin a počtu zkoušek, které se nemusí povést napoprvé. Po získání pilotního průkazu budete za letové hodiny platit pravděpodobně méně, ale záleží na tom, kde a jaký letoun si půjčíte.
Co očekávat
Pokud vás neodradila finanční náročnost, vyberte si nejbližší leteckou školu a typ letadla. Jestli chcete létáním ukojit čistě jen svou touhu, bude vám stačit menší dvoumístný letoun. Jestliže ale plánujete vyrážet celá rodina, začněte rovnou na vícemístném stroji. Pilotní oprávnění totiž platí pouze na konkrétní typ letadla, na každý další musíte dělat přeškolení.
V první řadě po vás budou chtít osvědčení o zdravotní způsobilosti, průkaz radiotelefonisty se dělá až před prvním sólovým letem. Harmonogram výcviku je striktně dán předpisem, podle potřeby se může pouze navyšovat počet hodin. Ze začátku samozřejmě létáte s instruktorem a nacvičujete náklony, zatáčky, nouzová přistání atd. Když instruktor uzná vaši připravenost, ne však před splněním stanoveného minimálního počtu jednotlivých lekcí, začnete samostatné lety. Nejprve jen okruhy kolem letiště, později vás vypustí do prostoru.
Na závěr musíte zvládnout navigační lety, kdy vám instruktor zadá trasu v podobě orientačních bodů. Tu musíte nejprve zakreslit do letecké mapy a zapsat do navigačního štítku. Po kontrole instruktorem absolvujete samotný let. Ve finále vás čeká dlouhý navigační let, který musí trvat minimálně dvě hodiny a obnáší dvě přistání na cizích letištích, a také let na řízené letiště, jako je např. Karlovy Vary nebo Praha – Ruzyně.
Po úspěšném zvládnutí teoretické a praktické zkoušky se můžete pohybovat s hlavou v oblacích, kdykoliv budete chtít. Ale pozor! Úžasný nadhled a volný prostor jsou silně návykové.